Satu dalam empat kematian penyakit jantung AS boleh dielakkan, CDC berkata - M4L4YS14

Oleh Julie Steenhuysen

CHICAGO (Reuters) - Kira-kira satu dalam empat AS kematian akibat penyakit jantung dapat dielakkan dengan usaha-usaha pencegahan yang lebih baik dan rawatan, menurut satu-of-seumpamanya pertama laporan dari Pusat Amerika Syarikat bagi Kawalan dan Pencegahan Penyakit dikeluarkan pada hari Selasa.

Sebanyak 200,000 orang Amerika mungkin telah terlepas kematian awal pada tahun 2010 akibat serangan jantung atau strok jika mereka telah menerima pemeriksaan dan rawatan untuk sebab-sebab yang boleh dicegah penyakit jantung seperti tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, obesiti dan merokok, laporan itu dijumpai.

Penyakit jantung adalah pembunuh utama di Amerika Syarikat, iaitu hampir 800,000 kematian setahun - kira-kira 30 peratus daripada semua kematian di Amerika Syarikat.

Laporan itu melihat kematian boleh dicegah daripada penyakit jantung dan strok ditakrifkan sebagai orang-orang yang berlaku pada orang di bawah umur 75 tahun yang boleh dielakkan dengan langkah-langkah yang lebih berkesan kesihatan awam, perubahan gaya hidup atau rawatan perubatan.

Walaupun CDC telah lama dikesan kematian dari penyakit jantung, ia tidak pernah sebelum ini mengeluarkan laporan menganggarkan berapa banyak kematian itu boleh dielakkan.

Pada tahun 2010, negeri-negeri dengan kadar kematian yang paling tinggi boleh dielakkan terletak terutamanya di Selatan, termasuk Mississippi, Oklahoma, Tennessee dan Louisiana, laporan itu dinyatakan. Negeri-negeri dengan kadar yang paling rendah adalah Minnesota, Utah, Colorado, Connecticut dan New Hampshire, menurut laporan itu.

'A CARA BARU'

Pegawai-pegawai CDC berkata pelancaran 2014 elemen utama undang-undang penjagaan kesihatan AS ditandatangani oleh Presiden Barack Obama pada tahun 2010 dapat membantu mengurangkan kematian dielakkan. Undang-undang ini bertujuan untuk menyediakan akses yang lebih baik kepada rawatan untuk berjuta-juta rakyat Amerika tidak diinsuranskan dan liputan rutin pemeriksaan pencegahan.

"Bermula pada bulan Oktober, pasar insurans kesihatan akan menyediakan satu cara baru untuk orang-orang untuk mendapatkan insurans kesihatan supaya lebih ramai pesakit mempunyai akses kepada insurans kesihatan yang berkualiti dan liputan awal seawal Januari 2014," CDC Pengarah Dr Tom Frieden kepada panggilan persidangan dengan pemberita.

Bursa insurans kesihatan yang baru dijangka memberi perlindungan sehingga 7 juta rakyat Amerika tidak diinsuranskan tahun depan, menurut anggaran kerajaan. Undang-undang ini menghadapi pembangkang yang berterusan di kalangan Republikan di Kongres yang mengatakan ia mengenakan beban kewangan kepada pengguna dan kerajaan negeri.

Kadar kematian boleh dicegah daripada penyakit jantung dan strok - orang-orang yang boleh dielakkan dengan merawat tekanan darah tinggi dan kolesterol dan dengan menggalakkan merokok - jatuh hampir 30 peratus antara tahun 2001 dan 2010, kata laporan itu.

Terdapat perbezaan yang meluas dalam kadar mengikut umur, kawasan geografi, bangsa dan jantina, Frieden berkata.

"Walaupun orang-orang yang berumur 65 hingga 74 masih mempunyai kadar yang besar serangan jantung dan strok, lebih daripada separuh daripada kematian dicegah - kira-kira enam dalam 10 - berlaku pada orang di bawah umur 65 tahun," kata Frieden.

Frieden berkata kematian dicegah merosot lebih cepat pada orang yang berumur 65 hingga 74, yang "mungkin kerana mereka mempunyai akses kepada insurans kesihatan melalui liputan Medicare mereka," program insurans kesihatan AS untuk warga emas dan orang kurang upaya.

Lelaki lebih daripada dua kali ganda berkemungkinan sebagai wanita mati akibat penyakit jantung dan strok yang boleh dielakkan dengan merawat tekanan darah tinggi dan kolesterol dan merokok melalui usaha pencegahan, kata laporan itu. Kadar kematian itu bagi orang-orang Amerika Syarikat pada tahun 2010 adalah 83.7 per 100,000 pada tahun 2010 berbanding dengan 39.6 per 100,000 bagi wanita, CDC berkata.

Laporan itu mendapati kulit hitam dua kali lebih berkemungkinan sebagai orang kulit putih untuk mati akibat penyakit jantung dan strok boleh dielakkan. Pada tahun 2010, kadar kematian dielakkan daripada penyakit jantung dan strok di kalangan lelaki hitam adalah kira-kira 80 peratus lebih tinggi daripada orang-orang putih dan wanita hitam.

 

 
Copyright © 2011 On Fire Video Blog Bukanscam | Themes by ada-blog.com.