Lima tahun penjara guna gelaran Datuk palsu di bawah pindaan undang-undang baru - ( M4L4YS14 )

Hukuman lima tahun penjara bagi sesiapa menggunakan gelaran Datuk palsu yang dikurniakan oleh pemimpin tidak sah seperti Sultan Sulu di bawah pindaan baru yang dikemukakan oleh Putrajaya.

Pelaksaan hukuman baru itu tertakluk di bawah Akta Nama dan Lambang (Pencegahan Salah Laku) 1963.

Thomas Su (DAP – Ipoh Timur) berkata pindaan itu satu langkah tepat bagi memastikan tiada pihak yang akan mengemukakan gelaran yang tidak dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan dan pembesar negeri.

“Ia akan mencegah orang ramai dari membayar ribuan ringgit untuk mendapat gelaran tersebut,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Katanya, Putrajaya harus ada garis pnduan yang jelas siapakah yang berhak memberi gelaran berkenaan di peringkat negeri.

Presiden Majlis Persekutuan Datuk Malaysia, Datuk Danny Ooi turut merasai kegusaran orang ramai berhubung penggunaan gelaran Datuk palsu sejak kebelakangan ini.

“Ini bukan isu baru dan seakan sudah menjadi kebiasaan pihak tertentu menggunakan gelaran yang tidak diiktiraf oleh kerajaan persekutuan atau negeri,” katanya memetik laporan akhbar baru-baru ini.

Akhbar harian berbahasa Inggeris, The Star pada 20 Jun melaporkan Undang Luak Naning menyerahkan nama pihak yang menggunakan gelaran Datuk yang tidak diiktiraf serta darjah kurniaan yang berkait dengan Jajahan Naning.

Antara dakwaan lain ialah gelaran yang diberikan “Sultan Perak-Melaka”, Ahmad Shah Raja Noor Jan Shah yang mengurniakan darjah kebesaran kepada lebih 90 individu.

Anugerah itu membawa gelaran seperti Datuk Seri, Datuk, Datuk Paduka dan Datuk Seri Paduka yang tidak diiktiraf di Malaysia.

Gelaran Datuk yang mencurigakan ini mendapat perhatian umum apabila penerimanya muncul di dada akhbar apabila mendapat ucapan tahniah. – 25 September, 2013.



 
Copyright © 2011 On Fire Video Blog Bukanscam | Themes by ada-blog.com.